TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0529- „Innováció a XXI. század iskolájában”

Fotódokumentáció

„Innováció a XXI. század iskolájában” – TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0529

HORDOZHATÓ PLANETÁRIUM

VARÁZSTORONY VETÉLKEDŐ

Szakmai beszámoló

 

 

A Magyar Kultúra Napja- január 22.

A kézirat szerint Kölcsey Ferenc 1823-ban e napon fejezte be a Himnusz megírását. Ennek emlékére 1989-től január 22-én ünnepeljük a Magyar Kultúra Napját és a pedagógusokat 1993-tól e napon tüntetik ki.

Ezen a napon nagyobb hangsúlyt kapnak a kulturális rendezvények.

Egy – egy program, esemény kapcsán sokan, sokféle módon próbálnak megmutatni, átadni valamit kulturális, művészeti életünk értékeiből.

Iskolánk diákjai a nagy múlttal rendelkező Gyöngyösi Játékszín előadásában, Dés László-Geszti Péter- Békés Pál: A dzsungel könyve c. musicaljét tekintették meg ez alkalomból.

Értékteremtés, hagyományőrzés: A 60 éves Gyöngyösi Játékszín

A hagyományok tisztelete, azok továbbvitele nemzedékről nemzedékre az őseink és a magunk tisztelete, megbecsülése.

Tartást ad a becsületre, szeretetre, egymás tiszteletére, emberségre.

Erősíti az együvé tartozás érzését jóban, örömben és bajban.

A hagyományok őrzése nem csak a családok, barátok kötelékeit erősíti, hanem egy nagyobb közösséghez való tartozás hitvallása is.

Ennek ékes bizonyítéka a nagy múlttal rendelkező Gyöngyösi Játékszín működése.

Az amatőr színtársulat 2014. novemberében ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját. Az együttes alapítója, vezetője és rendezője Jankovits Jenő volt, jelenleg Gy. Petheő Csilla.

Kedvenc műfajuk a zenés színpadi mű, de szívesen játszanak városi komédiát, pódiumjátékokat és megállják a helyüket szerkesztett irodalmi művekben is.

A vezetőváltás változást is hozott a társulat életében. Míg korábban főként operettekkel lépett színpadra a Gyöngyösi Játékszín, az elmúlt két és fél évben musicalt és kamaradarabot is bemutattak.

A repertoár megújítása mellett törekedtek arra is, hogy a tizenéves generációval is megszerettessék a színházat – ennek jegyében született a Dzsungel könyve előadásuk.

A Gyöngyösi Játékszínnek jelenleg mintegy harminc állandó tagja van, a legfiatalabb tizenegy éves, a legidősebb túl van a hatvanon.

Az elmúlt két és fél évben több mint 150 előadást mutatott be a csoport, 2014-ben pedig túl vannak az ötvenedik fellépésen.

Széles repertoárjukkal a közönség minden rétegéhez eljutottak már.

Jártak már Románia magyarlakta területein, eljutottak Lengyelországba – Gyöngyös testvérvárosába, Sanokba – és baráti kapcsolatot tartanak fent a szlovákiai Kármán József Színházzal is.

Az országban ritkaságszámba megy, hogy egy amatőr színjátszó csoport ilyen hosszú ideig, mindig megújítva magát, eredményesen tudjon működni.

Diákjaink viharos tapssal köszönték meg a színházi élményt, amelyben ez alkalomból részesültek. Feledhetetlen élmény volt számukra, hiszen iskolánk több diákja is közreműködött a musicalben.

Célunkat e programmal elértük, hiszen kiemelt fontosságúnak tartjuk, hogy egyrészt felébresszük a kultúra iránti igényt azokban, akik ezt nem hozták magukkal otthonról, másrészt hogy a színház iránt eleve érdeklődő diákoknak olyan élményeket nyújtsunk, melyekkel közelebb kerülnek a világot jelentő deszkákhoz.

Gyöngyös, 2015. 01. 30.

A programot szervező pedagógusok:

Dravnyik Zsuzsanna,

Medinácz Judit,

Kovács Margit,

Trencsényiné Buzás Klára

_______________________________________________________________

HOLOKAUSZT EMLÉKNAP

„Emlékül a holtaknak és túlélőknek,

akik  nem mindig tudták, hogy mit kell tenniük.

Emlékeztetőül gyermekeinknek, 

hogy mindig tudják, mit kell tenniük!” 

A Gyöngyösi Egressy Béni Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában, megvalósítás alatt álló TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0529 azonosítószámú, „Innováció a XXI. század iskolájában” című pályázat keretében,

a   magyar zsidóság deportálásának 70. évfordulója  emlékére-

került sor a Holokauszt Emlékközpont és intézményünk közös rendezvényére,

 az Auschwitz Album –Róluk, Nekünk, Nélkülük  című vándorkiállításra

 amelyet egy diák tárlatvezető képzés előzött meg.

Dravnyik Zsuzsanna

                                                                          Trencsényiné Buzás Klára

                                                                          Medinácz Judit

                                                                          Kovács Margit

——————————————————————————————————————————————————————————-

KAMASZ KLUB

 

A szakmai beszámoló keretében a következőkről számolok be:

A tanulók hol nehezebben, hol könnyebben vonhatók be a programba. Amikor úgy érzik, hogy számukra egy feladat kötelező jelleget ölt, nehezebb őket a feladat elvégzésére rábírni, de alapvetően élvezik a foglalkozásokat. A közös beszélgetések újabb és újabb témákat vetnek fel, újabb és újabb oldalról ismerhetik meg egymást a gyerekek. Egymás problémáit megismerve, átérezve fejlődik toleranciájuk, egymás iránti türelmük és elfogadásuk.

Várjuk a külsős szakember előadását, mely új színnel és tartalommal tölti meg az együttléteket.

Szabó Csilla

 

 

                                                                          ——————————————————————————————————————————————————————————-

CSALÁDI KÖR

A programon résztvevő 7. és 8. osztályos tanulók érdeklődését sikerült a soron következő témákkal felkeltenem. A tanulók szívesen gyűjtöttek anyagot a felmerülő témával kapcsolatban, így kiselőadásokkal színesítették a foglalkozásokat.

Családi problémáikról nem, de iskolai gondokról, barátaikkal való problémáikról kötetlen beszélgetéseink során szívesen megnyilatkoztak és gyakran heves viták is kialakultak. Új témánkban, a drogismeretben meglehetős jártassággal rendelkeztek, köszönhetően a másik programon való részvételüknek (illegális és legális szerekkel való ismerkedés). Ezzel kapcsolatban tanulói kérdőívet is kitöltöttek és nagy örömömre szolgált, hogy őszinte válaszokat kaptam.

Kovácsné Bokk Éva

——————————————————————————————————————————————————————————————

HORDOZHATÓ PLANETÁRIUM

 Iskolánk márciusban meghívta a szegedi hordozható Planetáriumot. A tanulók és tanárok 6 m átmérőjű, 4 m magas , felfújható kupolában tekintettek a csillagos égboltra. A Mobilplanetárium segítségével csillagászati és űrkutatási ismereteket kaptunk és betekintettünk az Univerzum lenyűgöző világába. A gyerekek óriási érdeklődést tanúsítottak és a következő évben is újra szeretnék megnézni a csillagászati bemutatót.

Dobóváriné Szabó Margit

——————————————————————————————————————————————————————————-

VARÁZSTORONY VETÉLKEDŐ

Novemberben a 7.b osztály tanulói Egerben a Főiskolán A Varázstoronyba tettek kirándulást. Megismerkedtünk a Csillagászati Múzeum a Planetárium, a Varázstorony nevezetességeivel a periszkóppal, a távcsövekkel. A Panoráma teraszon Eger városára tekintettünk. Az interneten keresztül megtanultuk a nevezetességeket és vetélkedő keretében a legjobbak tovább jutottak a döntőbe. A döntő résztvevői: Pál Kitti, Mihók Rebeka, Bobák Virág, Uszkó Dorka. Eredményes szereplésért könyveket, játékot, és hűtőmágnest kaptak.

Dobóváriné Szabó Margit

—————————————————————————————————————————————————————————–

LÁTOGATÁS A BERZELAB FOGLALKOZÁSOKON

 Egy pályázat keretében 7. és 8. osztályos tanulóink kémia, fizika és biológia foglalkozásokon vehetnek rész a gimnáziumban. Az órákat a gimnázium tanárai tartják. Eddig a 7. b és 8. b osztályos tanulókkal látogattunk el a Berze Nagy János Gimnáziumba. Biológia órán mikroszkóppal dolgoztak a gyerekek. Megvizsgálták a vér alkotórészeit és a bőrszövetet először 4-szeres, majd 40-szeres, végül 400-szoros nagyításban. Kémia órákon keverékeket választottak összetevőire, kísérleteztek C vitaminnal, megismerve élettani, antioxidáns hatását. Vizsgálták a pezsgőtablettát, s azt is, hogyan hat a hőmérséklet a reakció sebességére, s ennek milyen hatása van az élő szervezetre. A 8. osztályosok fizika órán tanulókísérlet keretében ismerkedtek meg a transzformátor részeivel.

A gyerekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat.

Tavasszal folytatódnak az órák a többi osztály részvételével.

Gáspár Ibolya

———————————————————————————————————————————————————————–

Komplex közlekedési ismeretek. Baleset megelőzés

Az elmúlt időszakban kedvenc témámhoz érkeztünk. Nagy örömömre szolgál, hogy a gyerekek is szeretnek kerékpározni.
Nagy figyelmet fordítottunk azonban arra, hogy a kerékpáros közlekedés baleset megelőzési szabályaival is tisztában legyenek a tanulók.
Szituációs játékban igyekeztünk életszerű helyzeteket teremteni, megbeszéltük mikor mi a teendő.
felhívtam a figyelmet a közlekedési szabályok betartásának a fontosságára. Végigbeszéltük a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat.
Megnéztünk egy-két oktató filmet,amit aztán elemeztünk, megbeszéltünk.
Tapasztaltam, hogy ismereteik hiányosak,a nagyobbak ezért félnek részt venni a közlekedésben.
Nagyon fontosnak tartom az ilyen jellegű foglalkozásokat, és örülök,hogy részt vehettem benne, hiszen a gyerekek sokat tanultak egymástól is, és közelebb kerültek ehhez a mozgásformához, hogy tavasszal a gyakorlatban is alkalmazhassák az itt szerzett ismereteket.

Gálné Vas Csilla
2014. január 27.

————————————————————————————————————————————————————————-

Labdajátékok

JANUÁR

Ebben az időszakban minden csoporttal volt olyan feladatunk, amely nagy kihívás jelentett. A kisebbeknél a dobókézzel ellentétes láb, a nagyobbaknál pedig a lépésszabály tudatosítása volt a legnehezebb. Természetesen további folyamatos és következetesen betartatott gyakorlásra van még szükség. Sajnos egy hétig beteg voltam, de amikor visszamentem dolgozni, akkor sok gyerek fogadott azzal, hogy : „ Ugye lesz már szivacs?” Azt hiszem ennél több nem kell.

Tóth Rita

—————————————————————————————————————————————————————————–

ÖKOKLUB

Az Ökoklub keretén belül foglalkozunk a téli madárvédelemmel.  Célunk a Madárbarát iskola cím elnyerése. Először a gyerekek megismerkedtek a madárbarát kert ismérveivel, a madárbarát iskola címmel, a madárvédelmi teendőkkel. Beszélgettünk a madáretetők  és itatók fajtáiról, és hogy mivel etethetjük, és mikor etethetjük a madarakat. A gyerekek azokat a tevékenységeket kedvelik, a melyekben tevékenykedhetnek is. Madáritatókat helyeztünk ki az iskolaudvarra. Madáretetőket műanyagpalackokból készítettünk, amit előzőleg folyamatosan gyűjtöttünk.Nagy élményt jelentett az etetők feltöltése élelemmel, és azok kihelyezése. A madárvédelemben fontos, hogy folyamatos legyen. Figyeljük az etetőket, itatókat, mikor kell pótolni az elfogyott eleségeket és mikor kell tisztítani az itatókat, vagy fel kell-e oldani a benne lévő jeget. Ezáltal a madarak viselkedését is megismerjük.Ezekkel a tevékenységgel védjük a környezetünkben élő és itt telelő madarainkat.

Túri Klára

Gyöngyös, 2014. 01. 27.

———————————————————————————————————————————————————

KOMPLEX KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK

BALESETMEGELŐZÉS

EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS

 

Ahogy egyre jobban benne vagyunk a pályázat megvalósításában – úgy érzem  csoportunk minden tagja nevében írhatom, sorra támadnak újabb és újabb ötleteink, hogy minél érdekesebbek legyenek a foglalkozások. Sok szituációs játékkal, játékos feladatokkal  szívesen dolgoznak a tanulók. Pl: Ők is éberebben figyelik a közlekedőket, elmondják tapasztalataikat, sokat beszélgetünk. Tudatosabban figyelnek az egészséges táplálkozásra. Sokat emlegetik a piaci vásárlást, az egészséges karácsonyi terülj asztalkámat. Január elején beszámoltak , hogy pl: hogy ízlett a családnak a cékla / répa ,saláta nyersen.  Most az elsősegélynyújtás alapjai hálás témáját kezdtük. Gyűjtő munkát indítok a mentők munkájáról. ( cikkek, képek, tapasztalatok)

Hamarosan számítunk a külsős előadókra is, amit nagy érdeklődéssel várunk.

Váradiné Kaszab Anikó

————————————————————————————————————————————————————————

Szakmai beszámoló a ritmikus sportgimnasztikai foglalkozásokról

A kisgyermekeknek még magától értetődően természetes a nagyfokú fizikai aktivitás. De már első és második osztályos korukban is tudatosan kell korrigálni a gerincoszlopot károsító padban ülést. Törekedni kell arra, hogy a rendszeres testmozgás a lételemükké váljon.  Koordinációs képességük fejlesztése nagyon fontos, amit életkorukhoz és egyéni adottságokhoz igazítottan végzünk. A gyerekek élvezik a tornát. Ahányszor elmegyek a folyosón, mindig van, aki megkérdezi, hogy „Ma is megyünk tornázni?”

Bágyiné Varga Enikő

  1. január

————————————————————————————————————————————————-

LABDAJÁTÉKOK 10-12 ÉVES GYERMEKEK SZÁMÁRA

A pályázat lehetőséget biztosít a testnevelés tanmenet sportjáték négy alap labdajátékának (kosárlabda, kézilabda, röplabda, labdarúgás) bővebb, rendszeresebb megismerésére és gyakorlására.

Az alapkészségek hiánya (állóképesség, gyorsaság, erő) egy kicsit nehezíti a foglalkozások menetét. A mindennapos testnevelés a 6. évfolyamon már látszik: hozzáállás, kitartás, küzdőszellem.

A sportágak technikai gyakorlatait felváltva tanuljuk. A foglalkozások alkalmával a kondicionális és koordinációs képességek lassan, de hatékonyan fejlődnek.

 Vaszkun Tibor

 Gyöngyös, 2014. 01.22.

————————————————————————————————————————————————————————

ATLÉTIKA 10-12 ÉVESEKNEK

 

Minden foglalkozást az általános alapképzés gyakorlataival kezdünk.

Ma már megállapíthatjuk, hogy a gimnasztikai anyag rendszeres alkalmazását ők is elfogadják. Egy páran önállóan is alkalmazzák, gyakorolják a különböző tanult szabadgyakorlatokat.

Ugró- futó és dobóiskola képesség fejlesztő gyakorlatait már gyengébben hajtják végre. Mivel alapmozgásokról van szó (szökdelések, sorozat ugrások, rajtgyakorlatok, helyből, mozgásból dobások) folyamatosan gyakoroljuk és végezzük a feladatokat.

Vaszkun Tiborné

Gyöngyös, 2014. 01.23.

——————————————————————————————————————————————————————–

ATLÉTIKA 13-14 ÉVES GYERMEKEK SZÁMÁRA

A pályázati foglalkozások lehetőséget adnak a gyermekek mozgáskultúrájának bővebb felmérésére. A rendszeres mozgásszegény élet, a mindennapos testnevelés hiánya tökéletesen meglátszik az alapképzés gyakorlatainál, az ugró- futó- és dobóiskola képességfejlesztő gyakorlatainál is. Ma már elmondhatjuk, hogy a bemelegítő, rávezető és speciális gyakorlatokra már ráismernek.

Futó- ugró és dobóiskola gyakorlatait felváltva – foglalkozásokként – ismerik meg. A láb és a kar összehangolása, a ritmus és a tempó összecsiszolása nagy feladat, de minden foglalkozáson eredményt érünk el.

Vaszkun Tibor

Gyöngyös, 2014. 01.22.

—————————————————————————————————————————————————————————

CSALÁDI KÖR

A csoport 3. és 4. osztályos tanulókból áll.

A foglalkozásokra a tematikában meghatározott témakörök szerint készülök fel, de alkalmazkodom a gyermekek igényeihez is.

A programban résztvevő gyermekek örömmel dolgoznak a foglalkozásokon, kedvelt munkaformák: beszélgetés, szerepjáték, helyzetgyakorlatok. A játékos feladatok segítségével belelátnak mások gondolataiba, részesei társaik különböző reakcióiknak, érzelmeiknek. A szerepjátékokat röviden megbeszéljük, értékeljük. Véleményem szerint ezáltal sikerül elérnem, hogy egy adott helyzetben, szituációban másként gondolkodjanak, másként értékeljék a történteket, reálisabb önismerettel rendelkezzenek.

Medinácz Judit

2014-01-22

——————————————————————————————————————————————————————–

BESZÁMOLÓ AZ ÖKO-KLUB MUNKÁJÁRÓL

A hatodik évfolyam két csoportjával, illetve az ötödik évfolyam egy csoportjával működik heti egy-egy alkalommal Öko-klub foglalkozásunk.

Munkánkból szeretnék kiemelni egy olyam dolgot, amit először nem terveztem, de a tanév során ráakadtam egy hatodikosaknak kiírt érdekes versenyre, amit hasznosnak gondoltam, ezért a hatodik évfolyamos csoportjaimból  4 csapattal be is neveztünk a Hortobágyi Nemzeti Park által meghirdetett Tisza-tavi Ki mit tud?-ra.

Úgy gondolom hazánk tájainak megismerése és védelme szorosan kapcsolódik tematikánkhoz és ez a verseny egy jó kihívás is a gyerekek számára. Hat írásbeli fordulóból  áll a verseny és a legjobb csapatok a Tisza-tavi Öko centrumban mérkőznek majd meg a döntőben ez év májusában.

Január hónapban már a harmadik fordulón vagyunk túl és a számos benevezett csapat közül jó pontszámokat kaptunk. A versenyfeladatok nemcsak a tudásanyagot kérik számon, de minden fordulóban van olyan feladat is, ami a gyerekek kreativitására, képzelőerejére és kézügyességére épül. Bízom benne, hogy a gyerekek lelkesedése kitart májusig és bejutunk az országos döntőbe.

Oroszi Hajnalka

—————————————————————————————————————————-

Dohányzás elleni, és megelőzési szakkör

Mihók Rebeka 7. b osztályos tanuló beszámolója a szakkörön folyó munkáról:

Már sokszor voltam ezen a foglalkozáson, és még nem volt olyan alkalom, hogy megbántam volna. Mindig jó a hangulat, néha mintha csak egy vidám beszélgetésre ülnénk össze. A táblás feladatokkal sokat kínlódunk, de a végére nagy nehezen sikerül megfejteni őket az alapján amiket megjegyeztünk a Magdi néni által elmondott leírásokból, szövegekből.

Benicsné Szatmáry-Révay Magdolna

——————————————————————————————————————————–

Illegális és legális szerek…

  A foglalkozásokon résztvevő tanulók érdeklődése továbbra is intenzív. A gyerekek már rendelkeznek bizonyos ismeretekkel a veszélyes szerekről, amelyről egy kérdőív kitöltésével bizonyosságot is adtak.

  A drogmentes világért alapítvány által közzétett dokumentumok felhasználásával ismerkedtek meg a gyerekek az illegális szerek rövid történetével, a drogok rövid és hosszú távú  káros hatásaival. Nagyon hatásosak és igen életszerűek voltak a nyilatkozó  volt drogos fiatalok vallomásai, azt hiszem sikerült minden tanulóra maradandó hatással lenniük. A tanulók személyes  beszámolóikban meg is nyilatkoztak erről ami azt bizonyítja, hogy a program kedvezően tudja befolyásolni eddigi  sokszor helytelen tudásukat a drogokról.

Szakmai megvalósító: Kovácsné Bokk Éva

————————————————————————————

Dohányzást megelőzést és dohányzásról leszokást segítő program

Januárban a gyerekek a testi fejlődés általános törvényszerűségeive ismerkedtek meg, valamint a külső megjelenés, ápoltság, tisztaság és öltözködés fontosságával. Beszélgettünk a veszélyes anyagok káros hatásairól, a veszélyek elkerüléséről. A továbbiakban az alkoholizmussal kapcsolatos beszélgetéseink során kiderült, hogy már tapasztaltak tágabb környezetükben figyelmeztető jeleket. Ezt ők nem szeretnék utánozni, sőt elítélik ezeket.

András Béláné

ÖKO-program vezetője

____________________________________________________________

ÖKO-program

Az előző hónapban tanulmányoztuk a természetvédelem célját. Jelentősebb állomásait a Magyar Madártani Eyesület megalakulásától kezdve napjainkig.A természevédelem tárgyait is megbeszéltük. A gyerekeknek sok ismeretük volt e témákról, csak kiegészítésre volt szükség.

Munkálkodásként elkezdtük a műanyag kupakokból képek készítését. Megállapítottam, hogy nagyon kreatívak a tanulók és nagyon élvezik ezt a feladatot.

András Béláné

ÖKO-program vezetője

______________________________________________________

Tanulás segítése számítógépes oktatóprogramok segítségével

5- 6. osztály

Az elmúlt időszak programja a magyar nyelv és irodalommal kapcsolatos oktatóprogramok.

Helyesírást, szövegértést segítő programokkal ismerkedtünk, illetve ezekkel dolgoztunk újra. Az altsuli. hu, illetve gyakorolj .hu oldalak sok segítséget nyújthatnak a tanulásban. Változatos, érdekes feladatokat találunk itt, melyek azonnali visszajelzést adnak arról, hogyan dolgoztunk.

Az 5. osztályosok segítséget kereset kaptak az Interneten a János vitéz feldolgozásához, (tananyag.almai.hu), a 6. osztályosok a Toldi feldolgozásához kerestek segítséget.

Nem maradtak el a játékok sem, az igazi kedvencek sem.

Gyöngyös, 2014.01.23.

______________________________________________________________________________________________________

ÖKO KLUB HÍREK

Az Öko klub keretében a 8. b osztályosok megismerkedtek a téli madáretetésa jelentőségével , a madarak védelmével. Madáretetőt készítettünk, melyet családi házaknál helyeztünk el, ahol naponta etetjük a madarakat.

Dobóváriné Szabó Margit

________________________________________________________________________________________________________

KARÁCSONYI SZOKÁSOK, ÜNNEPEK

  1. december 9-20-ig zajlottak iskolánkban a Karácsonyi szokásokat és ünnepet bemutató foglalkozások angol és német nyelven, melyen iskolánk szinte minden tanulója részt vett valamilyen formában.
    Iskolánkban már hosszú évek óta tanítjuk párhuzamosan az angol és a német nyelvet. A nyelvtanítás mellett most e pályázat keretében lehetőségünk nyílott arra, hogy széles körben megismertessük a gyerekekkel e két nyelvterület karácsonyi szokásait érdekes foglalkozások keretében.
    Témahetünk  tulajdonképpen 2 héten zajlott, az első héten az alsó tagozatosak vettek részt a különböző foglalkozásokon, a második héten pedig a felső tagozatos tanulók. Ily módon hasonló forgatókönyvvel, de a tanulók tudásszintjének megfelelően, számukra érthető nyelvi környezetben mutattuk be az angolszász és német Karácsonyt. A teadélután keretében közösen mutatták be a gyerekek egymásnak a két nyelvterület verseit, dalait és egy kellemes teázással zártuk az eseményt. A németes és angolos tanulók nagyon élvezték a daltanulást. A kézműves foglalkozások is más népek szokásainak megismerésére irányultak, jellegzetes karácsonyi díszeket, idegen nyelvű meghívókat készítettek a tanulók. Igazi ráhangolódás volt ez is a szeretet ünnepére. A Ki Mit Tud? játékos formában zajlott az osztályok csapatai között, számot adva az elsajátított és újonnan szerzett ismeretekről.
    A témahét koronája a december 20-án megrendezésre került Karácsonyi műsorunk volt, melyre a csoportok színvonalas, idegen nyelven előadott zenés és prózás karácsonyi műsorszámokkal készültek, igazi karácsonyi hangulatot teremtve a meghívottak és az egész iskola számára.
    Összegzésül elmondható, hogy a karácsonyi foglalkozásokra sikerült a tanulók érdeklődésének megfelelő programokat összeállítanunk és olyan tanulókat is sikerült bevonnunk a foglalkozásokba, akik korábban nem érdeklődtek az idegen nyelvek iránt. Új ismeretekkel gazdagodva hangolódtunk rá Karácsony ünnepére.

Kohajda Melinda

————————————————————————————————————————————————————————–

Bogácsi tábor

ÉRTÉKELÉS

Hat napot töltöttünk Bogácson a sporttáborban. A helyszín ideális volt a 2-4. osztályos kisgyermekeinknek a programok megvalósításához. Szállásunk egészséges környezetben, az erdő mellett volt. Célunk a víz, a táj, a körülöttünk élő növények, állatvilág megismerésén kívül különféle sporttevékenységek végzése. Tudásunk felhasználásával a természetben való túlélés.

„Ki korán kel, aranyat lel!” tartja a mondás, ezért indult minden napunk reggel 7 órakor zenés ébresztővel, majd az utána következő reggeli tornával folytatódott. Mondhatjuk, hogy e program a tábori élet elmaradhatatlan része. Több gyermeknek nem mondhatni, hogy szíve csücske.  Miután meghallották a szignált, uzsgyi, ki az ágyból, futás a sportpályára papucsban, pizsamában. Első napokban még előfordult, hogy egyesek alvást színelve próbálták megúszni a tornát. A későbbiekben azonban gondolkodás nélkül, ki előbb, ki picit később gyorsan megérkezett. A tornagyakorlatok elvégzésével felfrissítettük magunkat, s újult erővel kezdhettük el a napot.

A focimeccsek elkezdése előtt megalakultak a fiú-és lánycsapatok, melyekben egy-egy tanító néni is képviselte magát. Mindig más-más volt a bíró. Ezek a mérkőzések jól összehozták a táborlakókat.

Programjaink közül legfelejthetetlenebb élményünk az éjszakai túra volt. Elemlámpával kezünkben óriási izgalommal elindultunk a táborhelyről a Bükk hegység felé. Kisebb csoportokba szerveződve néhány perces izgalmas várakozás után elindultunk a sötét erdőbe lámpa nélkül. Mivel az orrunkig sem láttunk, gyakran bukdácsoltunk. Különböző neszeket, csörtetést, mocorgást, morgást stb. hallván lélegzetvisszafojtva hol egymás kezét szorongattuk, hol összebújtunk Előfordult az is, hogy sírással küzdöttünk, de végigcsináltuk. Okkal lehet büszke mindenki magára, hogy a próbát „túlélte”.

Rengeteg élménnyel utaztunk haza. Olyan volt a Bogácson töltött hetünk, mint egy jól sikerült nyaralás.

  1. november 29.

Kisbenedekné Tóth Edit

_____________________________________________________________________

  1. KERÉKPÁROZÁS A GYÖNGYÖSI ÁLLATSIMOGATÓHOZ

IDŐPONT: 2013.10.19. 14-18 ÓRA

A gyülekező 14 órakor, az iskola előtt volt. Megbeszéltük túránk célját. A gyöngyösi Állatsimogatóhoz kirándulunk. Forgalmasabb utakon, útkereszteződéseken is átmegyünk. Figyelni kell a forgalomra, a KRESZ táblákra, a forgalomirányító lámpára.

Felelevenítettük, hogy milyen kerékpáros közlekedési táblákat ismerünk. Megbeszéltük, hogy vannak:

– tilalmi jelzőtáblák,

– tájékoztató táblák,

– a kerékpározás helyéről tájékoztató táblák,

– utasító táblák. A gyerekek elmondták ezek formáját, színét, mit ábrázolnak, mit tiltanak,, miről tájékoztatnak bennünket, vagy mire utasítanak .

Megvizsgáltuk közlekedési eszközünket műszaki szempontból. Pl. fog-e a fék? Akinek lapos volt a kerékpár kereke, felpumpáltuk. Feltettük megkülönböztető jelzéseinket.

Elindultunk a Kenyérgyár úton végig. A TESCO irányába a forgalomirányító lámpánál az útkereszteződésen átmentünk. Útirányunk a lovarda felé vezetett. Néhányszor megálltunk, majd megérkeztünk az Állatsimogatóhoz.

Megnéztük az állatokat, legtöbbjüket meg is simogattuk.

Tele élménnyel indultunk vissza azon az útvonalon, melyen jöttünk.

Jól éreztük magunkat. Mindenki kellemesen elfáradt. Megbeszéltük, hogy hova tervezzük legközelebbi kerékpártúránkat.

Kisbenedekné Tóth Edit

_____________________________________________________________________

Szakmai beszámoló

Komplex közlekedési ismeretek

Egészségfejlesztési ismeretek című

foglalkozáshoz

Az őszi hónapokban folytattuk az eddig megkezdett munkát. Az órarend változások miatt új időpontokat kellett megbeszélnem a gyerekekkel. A csoportok összetétele is változott (8. osztály helyett belépett az 1. osztály). Igyekeztem a gyerekeknek érdekessé tenni a különböző témákat. A kicsik tevékenységhez kapcsolódva ismerkedtek meg a rendőrök, tűzoltók, mentősök munkájával. Sajnos külsős meghívottakat ebben az időszakban sem tudtunk fogadni, a gyerekek nagy szomorúságára.

Novemberben az Egészségnevelési hónap keretein belül sok érdekes programot szerveztünk (Gyümölcsnyárs készítés, Mesesaláta készítő verseny, Sorverseny, Egészségügyi vetélkedő). Tanulóink nagyon élvezték a programokat, amely a fényképeken is látszik.

2013.11.27.

Lengyelné Kopjári Ágota

_________________________________________________________________ 

Szakmai beszámoló az Informatikai Szakkör munkájáról

 A szakkörökön a 4. osztályos tanulók vesznek részt. A két csoport, heti egy-egy órában barátkozik a számítógéppel. Igazából, minden tanuló használója már a számítógépnek otthonában, hiszen majdnem minden gyermeknek van saját számítógépe. Ennek ellenére kitörő örömmel és lelkesedéssel vesznek részt a foglalkozásokon.

Megismerkednek a programok használatával, játékos feladatokat oldanak meg a tananyaghoz kapcsolódóan minden tantárgyból. A tananyaghoz szorosan nem kapcsolódó ismeretekre is szert tesznek a fejlesztő feladatsorok segítségével. A géppel való feladatmegoldás újszerűsége más szempontból közelíti meg a gondolkodást és ez nagyon pozitív hatással van a tanulók munkavégzésére, koncentrációjára, figyelmére. Természetesen kötetlen játék is része a foglalkozásoknak, melyre mindig az óra utolsó harmadában kerül sor. A gyerekek örömmel, sikerélményekkel gazdagodva vesznek részt a foglalkozásokon.

Gyöngyös, 2013. november 30.

 

                                                                             Szabó Csilla  

_______________________________________________________________

Szakmai beszámoló a Kamasz klub munkájáról

 

A tavalyi tanévben elkezdett beszélgetések iránti érdeklődés a tanév elején kissé nehézkesen indult, de a korábbi témák felelevenítése meghozta a kedvet.

Az újonnan bekapcsolódó 7. évfolyam szívesen fogadta a témákat, sok hasznos ötlettel gazdagították az összejövetelek színességét. A fiúk kissé bátortalanok az őket érintő témákban, a lányok nyitottabbak, bátrabbak.

A beszélgetések kötetlensége, szabadsága őszintébbé, nyíltabbá teszi a gyermekek gondolkodását, hiszen következmények nélkül mondhatják el véleményüket, gondolataikat, érzelmeiket.

Megbeszélhetünk egymás közötti problémákat, konfliktusaikat, sérelmeiket, és sokszor ennek segítségével oldódnak meg a mindennapi vitáik, veszekedéseik.

Többet tudhatnak meg önmagukról és egymásról, társaikról és akár tanáraikról.

Gyöngyös, 2013. november 30. 

 

                                                                             Szabó Csilla 

____________________________________________________________________

Dohányzást megelőzést és dohányzásról leszokást célzó program

Szakmai beszámoló

A dohányzás elleni és dohányzás megelőzési program foglalkozásai március végén indultak 6 csoporttal 6. és 7. osztályosokkal. A most már hetedikes, nyolcadikos diákokkal szeptembertől folytatódott a munka.

A foglalkozásokon sokrétű tevékenység folyik. Először az egészséges életmóddal kapcsolatos témaköröket tekintettük át, majd fokozatosan tértünk át a dohányzással kapcsolatos dolgokra. Beszéltünk az egészséget veszélyeztető tényezőkről, sportról, higiéniáról, táplálkozásról, megismerkedtek a helyes napirenddel, stb., hogyan lehetünk úrrá rossz dolgainkon, ha betartjuk és követjük a foglalkozásokon tanultakat.

A tanulók szívesen és nagy aktivitással vettek részt a csoportfoglalkozásokon. Egyéni- és csoportos feladatokat is megoldottak. Ezáltal megtanulhatták az egymásra figyelést, gyakorolhatták a segítőkészséget. Fejlődött kifejező- és kommunikációs készségük, s rengeteg új információt szerezhettek.

Sikerült egy nagyszerű prezentációs anyag segítségével élvezetesebbé, érdekesebbé varázsolni a foglalkozásokat, ezeket feltelepítettük a SMART táblákra, hogy mindenki hozzáférhessen.

Igen népszerű a dohányzásról szóló teszt, s a különböző csoportos és egyéni feladat, melyek megoldásához sokféle módszert alkalmaztunk.( pl. pókháló ábra, rajzolás, plakátkészítés,  totó, stb.)

Még sok érdekes feladat és ismeret áll a tanulók előtt, amit majd teszttel zárunk majd, s leszűrhetjük mennyit fejlődtek ez idő alatt.

Gyöngyös, 2013. november 28.

Benicsné Szatmáry-Révay Magdolna

______________________________________________________________

Ritmikus sportgimnasztika

Szakmai beszámoló

Ősztől folytattuk az eddig megkezdett munkát. A csoportjaim összetétele változott, új első osztályosok érkeztek. Velük újra kezdtem a foglalkozásokat. A tavalyi elsősök, most már másodikosok örömmel vették a folytatást. Mivel a csoportok heterogén összetételűek, a helyes testtartás megalapozása, a motorikus képességek fejlesztése és a koordinációs mozgás fejlesztése volt előtérben. Szinte minden gyermeknél sikerült elérnem, hogy örömmel jön és várja a következő foglalkozást. A novemberi hónap az egészségnevelés jegyében telt el, éppen ezért minden reggelt reggeli tornával kezdtünk a tornateremben, amelyen az egész alsó tagozat részt vett egyszerre.

Gyöngyös, 2013. november 27.

Bágyiné Varga Enikő

___________________________________________________________________

Tanulás segítése számítógépes oktatóprogramokkal

Szakmai beszámoló

 

A gyerekek körében az érdeklődés a szakkör iránt az idők folyamán sem csökkent, szívesen vesznek részt az órákon, aminek nagyon örülök.

A negyedik osztályosok ötödikbe, az ötödikesek hatodik osztályba léptek, rutinosabbak, járatosabbak lettek tanulóink a számítógép kezelésében.

Több tantárgyhoz (informatika, matematika, magyar, idegen nyelv, természetismeret) kerestem oktatófilmeket, oktatóprogramokat, hasznos web oldalakat. Ezeket használjuk órán, segítve a többi tantárgy tanulását.

Mivel szinte mindenkinek van számítógépe, ezek zömét otthon is használhatják, játékosabb, könnyebb, vonzóbb lesz a tanulás, az ismeretek elsajátítása, hasznosan tölthetik el az időt, jó dolgokra használva a világháló adta lehetőségeket.

Átismételtük a számítógép részeit, a nagy kedvenc az animációk készítése, amiket két különböző programmal készítettünk.

Természetesen nem maradhat el a szakkörökön a játék sem, az óra lezárásaként.

Gyöngyös, 2013. 11.28.

                                          Kovácsné Gáspár Ibolya

 ____________________________________________________________________

Dohányzást megelőzést és dohányzásról leszokást célzó program

A gyerekek megismerték a dohányt, mint növényt, azt, hogy hogyan került Európába, s hogyan terjedt el az emberek között e káros szenvedély. megbeszéltük azt is, hogy hogyan, mi módon befolyásolhatják az embert a dohányzásra való rászokásra. A dohányzás okozta betegségek bemutatásakor szörnyűlködés volt a reakció, ez elrettentő volt számunkra. A szülők, családok dohányzási szokásainak megbeszélésekor a gyerek megértették, miért nem gyújthatnak rá a szülők lakáson és házon belül. Eljátszottuk, hogyan utasítsunk vissza egy cigaretta kínálását.A barátságok kötésekor vigyázzanak,hogy milyen a társ (dohányzik-e). Megbeszéltük, hogy szerencsére betiltották  a dohánytermékek reklámozását, ráadásul megtiltották a 18 év alattiak dohánytermékekkel való kiszolgálását is. A bemeneti teszt megírásakor kiderült, hogy ki milyen mértékben érintett a dohányzással kapcsolatban. Megbeszéltük az egészséget veszélyeztető egyéb tényezőket is.Feltártuk, hogy milyen a kortársak, barátok és pedagógusok szerepe e témakörben.  

  1. november 29.

András Béláné

__________________________________________________________________

Hagyományőrző nap 

Szakmai értékelés 

 

A táncosokkal és a tanárokkal együtt töltött délután nagyban hozzájárult ahhoz, hogy tanulóink közelebb kerüljenek elődeink hétköznapjaihoz, ünnepeihez. Sikerült megérteniük, hogy egy-egy  a mezőgazdaságban fontos munka kezdetét és végét egy jeles ünnepnaphoz kötötték és a jól végzett munka után pedig jöhetett a mulatság. A meghívott táncosok segítségével sikerült bebizonyítani, hogy nem csak az általuk kedvelt zenékre lehet táncolni, hanem a régi népzenére is. Élvezték a csujogatót, szívesen kiengedték hangjukat, most szabad volt kiabálni.

Örültünk annak, hogy tudtak kulturáltan együtt szórakozni, fejlődhetett mozgáskultúrájuk, mert az utóbbi időben az iskolai rendezvényeken sem akarnak táncolni. Jókat mulattak a népdal dramaturgizálásán. Sikerült bebizonyítani, hogy az emberi érzelmek nem változtak, csak megnyilvánulási formái az emberi élet körülményeinek, minőségének megváltozásával függenek össze. A megbeszélés után sikerült rámutatni néhány fontos szabályra is, ami az emberi együttélést szabályozza.

  1. november 28.

Trencsényiné Búzás Klára

Kohajda Melinda

Medinácz Judit

Kovács Margó

 _________________________________________________________________

                 KOMPLEX KÖZLEKEDÉSI ISMERETEK

                Balesetmegelőzés-Egészségfejlesztés

                       SZAKMAI     BESZÁMOLÓ

  1. október-november

Szeptemberben,  újult erővel folytattuk a megkezdett munkát. A gyerekek izgatottan várták a foglalkozásokat, bár az órarendi változások miatt módosítani kellett néhányszor a foglalkozások kezdési időpontját.

Szerencsére nem változott a csoportom, így vihettem tovább a 3. és 7.osztályokat.  A felsősöket nehezebb meggyőzni, hogy rendszeresen járjanak, de a foglalkozásokon  próbálom ötleteiket beépíteni a munkatervbe. Az alsósok változatlanul lelkesebbek, alig várják, hogy milyen új témák kerülnek elő.

Nagyon sajnálom, hogy még mindig saját pénzemből kell finanszíroznom a munkámhoz szükséges eszközöket. A gyerekek pedig nagyon várják, hogy végre hívhassunk külsős előadókat, hiszen a tablókat már elkészítettük a rendőröknek, tűzoltóknak és mentősöknek.

Legkiemelkedőbb és legmozgalmasabb hónapunk a november volt, az iskola apraja-nagyja lelkesen vett részt minden programon. Az EGÉSZSÉGNEVELÉSI HÓNAP sok meglepetést tartogatott a gyerekek számára. Nagyon örültem, hogy értékes ajándékokat és sok gyümölcsöt  tudtunk vásárolni a gyerekeknek. Nagy sikert aratott a mind a két témában megrendezett vetélkedők, és a leglátványosabb MESESALÁTA készítő verseny.

Összességében nagyon mozgalmas heteket zártunk, úgy gondolom sok hasznos és új információval gazdagodtak gyerekek és felnőttek egyaránt.

                                                                             Árvainé Hannos Marianna

Gálné Vas Csilla

Gyöngyös, 2013.november 28.

_____________________________________________________________________

Hagyományőrző nap 1.  2013 06.13.

Ősi magyar életmód és mesterségek

Szakmai értékelés

A program elérte a kitűzött célját, hiszen a gyerekek nagy élvezettel vettek részt a kézműves foglalkozásokon, kielégíthették mozgásigényüket, és sok új dolgot próbálhattak ki.

Türelmesen kivárták a sort, és pörgették a korongot, formázták az agyagot, végül az elkészített tárgyakat haza vihették, otthon is megmutathatták megszerzett fazekas tudásuk „gyümölcsét.

Kitartóan gyúrták a nemezlabdát, talán később máshoz is kedvet kapnak, hiszen a mai rohanó világunkban egy nemezzel készült tárgy a melegséget és a nyugalmat hozza el a gazdájának.

Lányok, fiúk egyaránt nagy élvezettel nézték és hallgatták az íjász bemutatót, és igyekeztek a szakemberek instrukcióinak megfelelően nyilazni. Bebizonyosodott, hogy egyszerű eszközökkel (kerék, zsák, kosár) is lehet élvezetes sorversenyt összeállítani, jól szórakoztak a gyerekek.

Nagyon élvezték a matyó minták festését a kövekre, rengeteg készült belőlük.

A Power Point bemutatókban pedig számítógépes tudásukról adhattak számot. Élvezetes bemutatók készültek Gyöngyös város templomairól.

Kovács Margit

 __________________________________________________________________

ÖKO klub

Szakmai beszámoló

Az ÖKO-KLUB elnevezésű foglalkozások elsődleges célja az volt, hogy megismertessük a tanulókat az aktuális környezet- és természetvédelmi kérdésekkel, felhívjuk a figyelmüket a környezettudatosság szükségességére.

Napjaink fontos kérdése a környezettudatos életmód kialakítása, és ezt feltétlenül el kell kezdenünk az általános iskolában, hiszen ez automatikussá válik a gyerekeknél, ha ebben nőnek fel és felnőtt korukban már nem is lesz kérdés, pl. a szelektíven gyűjtött szemét vagy az energiatakarékosság.

Foglalkozásainkon ennek fontosságát igyekszem a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelően bemutatni, szemléltetni és sok tudásanyaggal alátámasztani.

Óráinkon sok érdekességgel is megismerkednek a tanulók, olyan plusz tudásra tesznek szert, mely nem szerepel a tankönyvekben.

Számítógéppel és interaktív táblás feladatokkal támogatott órákat is terveztem a tanulóknak, érdeklődésüket még inkább felkeltve ezekre a fontos témákra.

Felvesszük a kapcsolatot városunk főiskoláján működő ÖKO-Klubbal is, és ellátogatunk a Városgondozási Üzemhez is.

Iskolánk környezetének tisztán tartása és szépítése, virágosítása is szerepel programunkban.

Eddigi tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy a gyerekeket érdekli a környezetvédelem, természetünk megismerése és védelme, nagy bennük a tenni akarás és örömmel vesznek részt az ÖKO-KLUB munkájában.

  1. november 28.

Oroszi Hajnalka

_________________________________________________________________

Informatika Szakkör

Szakmai beszámoló

 

Informatika szakköröm legfontosabb szempontja az volt, hogy a gyerekeket felkészítsem a középiskolai tanulmányokra. Mivel nyolcadikos csoportokat választottam, az a legaktuálisabb ellátandó feladat.

A tanulók reakciói nagyon pozitívak voltak, hiszen ebben a korban már megértették a szakkör célját. Fontosnak tartották, hogy tanulmányaikat magabiztosan kezdhetik meg a középiskolában, hiszen megfelelő alapot kaptak az órák keretében. A fent említetteket támasztja alá az is, hogy a József Attila Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium által szervezett városi informatika versenyen kiemelkedő eredményeket értek el. A bajnok csapat tagjai elhozták az I., II., IV., V., X., XII. és XIV. helyezéseket.

Sok gyermeknek nincs lehetősége máshol számítógép közelébe jutni, hiszen otthonukban nincs semmilyen informatikai eszköz. Szívesen jöttek a szakköri órákra, hiszen plusz tudást gyűjtöttek, ami az iskolai eredményeikben is visszatükröződött. A csoport tagjai összekovácsolódtak, saját közösséget hoztak létre.

Gyöngyös, 2013. november 29.

Bársony – Kovács Ágnes